Mölnlyckes och Cuvivas sammanhållna digitala plattform för analys av svårläkta sår pilottestas i hemsjukvården
Det världsledande medicintekniska företaget Mölnlycke Health Care inleder under första kvartalet 2023 ett samarbete med e-hälsobolaget Cuviva. I ett första steg testas en digital plattform för kommunikation och informationsöverföring över vårdgivargränserna i pilotprojekt hos ett flertal vårdgivare i hemsjukvården. Plattformen ska även bidra till en kontinuerlig kompetensutveckling med fokus på kvalificerad bedömning och behandling av sår.
–Digitalisering är en viktig komponent i vår kundcentrerade strategi. Vi har därför inlett ett pilotprojekt med Cuviva som innebär att vi integrerar vår befintliga digitala sårbedömningslösning Cuvivas kommunikations- och informationsplattform.
Genom denna samverkan bidrar vi också till ett digitalt ekosystem för vård och omsorg, säger Karin Bremer, Business Development & Strategic Affairs Manager på Mölnlycke Health Care Region North.
Cuviva är ett innovationsbolag som bland annat erbjuder en av marknadens bästa digitala plattformar för en sammanhållen hälso- och sjukvård.
–I vårt pilotprojekt, som inleds under första kvartalet 2023, fokuserar vi i första hand på hemsjukvården, en vårdform som väntas öka starkt de kommande åren och där behovet av digitala hjälpmedel som kan underlätta det dagliga arbetet dessutom är stort. Den här typen av digitala plattformar betraktar vi som en nödvändighet för att svensk hälso- och sjukvård ska kunna förverkliga visionen om en god och nära vård, säger Lavi Zurka, Business Manager Wound Care på Mölnlycke Health Care.
Beslutsunderlag och kommunikationsplattform
För att kunna erbjuda en god och nära vård till hela befolkningen krävs nya samverkansformer över vårdgivargränserna och en samlad informationshantering som både effektiviserar verksamheten och bidrar till en stärkt patientsäkerhet.
–I samband med pilotprojektet erbjuder vi vårdens medarbetare en smidig plattform för att kommunicera med varandra kring en patient som vårdas i hemmet. Vår sårbedömningsapp kan utgöra en del av beslutsunderlaget där vårdgivare enkelt och smidigt kan analysera olika typer av sår och få kontakt med andra vårdgivare och exempelvis diskutera och dela erfarenheter, säger Karin Bremer.
Tät dialog med vårdpersonalen
Genom att erbjuda en samlad plattform för informationshantering och daglig dokumentation hoppas Mölnlycke och Cuviva kunna bidra till en ökad livskvalitet hos patienter med svårläkta eller kroniska sår. Ytterligare en ambition är att bidra till en förbättrad sårläkning.
–Under pilotprojektets gång kommer vi att ha en tät dialog med den vårdpersonal som deltar. För oss är den här satsningen ett sätt att öka vår kunskap om hälso- och sjukvårdens behov och hur vi kan bidra till att stötta verksamheten på bästa sätt. Tillsammans med hälso- och sjukvården skapar vi därmed framtidens vård, säger Lavi Zurka.
Kontinuerlig kompetensutveckling med fokus på bedömning och behandling av sår
Högkvalitativ och patientsäker bedömning och behandling av sår handlar om så mycket mer än att enbart använda rätt sårbehandlingsprodukter. Rätt kompetens och att betrakta bedömning och behandling av sår som ett holistiskt omvårdnadsområde där många faktorer spelar in är minst lika viktigt för att uppnå långsiktigt goda resultat.
–Vår ambition är att pilotprojektet ska bidra till att utveckla hela området sårbedömning och sårbehandling genom att erbjuda ett relevant och efterfrågat stöd till vårdpersonalen.
Vi vill bidra till en ökad trygghet för vårdens medarbetare genom att erbjuda relevant stöd kring bedömning och behandling av sår, säger Karin Bremer.
”I samband med pilotprojektet erbjuder vi vårdens medarbetare en smidig plattform för att kommunicera med varandra kring en patient med svårläkta sår som vårdas i hemmet.“